NRD Начало
Сряда, 16 Април 2025
Начало Под прожектора Йълдъз Ибрахимова: Джазът е начин на мислене, начин да се чувстваш свободен човек
1203
Под прожектора

Йълдъз Ибрахимова: Джазът е начин на мислене, начин да се чувстваш свободен човек

Според нея през последните години джазът у нас по-скоро заимства, отколкото да търпи собствено развитие. Откъде е дошла любовта към музиката; защо избира джаза пред оперното пеене; простила ли е за т.нар. Името означава „звезда“.

| 15 Април 2025, 08:41 ч.
Йълдъз Ибрахимова: Джазът е начин на мислене, начин да се чувстваш свободен човек
Йълдъз Ибрахимова: Джазът е начин на мислене, начин да се чувстваш свободен човек
Снимка © БТА

Джазът за мен е начин на мислене, начин да се чувстваш свободен човек, казва певицата Йълдъз Ибрахимова, чийто глас е с уникалния диапазон от четири октави.

Адам Балог и Тамаш Чато идват в София за откриването на изложбата си Pars pro toto.

Тя ще

Президентът на САЩ Джо Байдън връчи престижния „Президентски медал на свободата“ на р

Поредна своя самостоятелна изложба подреди в Ямбол писателката Ваня Велева, която „не опред

Южнокорейският режисьор Пон Джун-хо представи в Лондон дългоочакваната си научнофантастична черна

С документални изложби, концерти и фотокътове с градски пейзажи от миналото ще бъдат отбелязани 1

Според нея през последните години джазът у нас по-скоро заимства, отколкото да търпи собствено развитие.

Откъде е дошла любовта към музиката; защо избира джаза пред оперното пеене; простила ли е за т.нар. възродителен процес в България, когато заради турския произход името е сменено на Сузана Ерова? Това разказа джаз примата Йълдъз Ибрахимова в интервю специално в Ямбол, където изнесе концерт по време на 39-ите Музикални празници „Златната Диана“.

Името означава „звезда“. Родена е на 8 април 1952 г. в Силистра, но не е живяла там. Завършва Музикалното училище и Музикалната академия в София. Дебютира на сцената през 1975 г. с джаз квартета на Марио Станчев в популярния по онова време столичен клуб „Операта“. Има издадени повече от 18 албума. Участвала е в турнета в над 30 страни в Европа, Северна Америка, Азия и Африка. Преподава джазово пеене и импровизация в Катедрата по музика и изящни изкуства на Близкоизточния технически университет (METU), както и в Музикалния факултет на Baskent University в Анкара, Турция. От началото на 90-те години живее в Турция, но често се връща в България.

Интервю: След толкова години на родната и международната сцена, как мислите – промени ли се джазът у нас?

- Джазът у нас през последните години имитира повече американските музиканти. Според мен трябва да се прави нещо различно, което да предизвика хората да чуят джаза. Защо да не използваме джаза въз основа на националната музика? Не само в България, а и в Балканските страни, където има много прекрасни джаз музиканти. Нека да се вземе нещичко от американския джаз – това да се импровизира, но народната музика да е основата. Аз съм правила с мои колеги подобен род музика – етно джаз. Това в чужбина много се харесва, много им е интересно. А тук сякаш все сме малко чуждопоклонници.

Лейди Гага оглави британската класация за албуми за пети път с Mayhem, съобщи Пи Ей медиа/ДПА, по

Швейцарската вила La Paisible, притежавана от актрисата Одри Хепбърн, отново е на пазара на недви

През февруари „Топлоцентрала“ разгръща темата за любовта с представл

Грейсън Пери, лауреат на британската награда за съвременно изкуство "Търнър", представя в музея К

Изложбата „Съзерцания“, експонирана по случай 80-годишнината от рождението на българс

Навремето много работех с Антоан Ерве във Франция. Поканиха ме на един джаз фестивал там. Предложих на колегите французи да направим програма, в която да съчетаем в едно балканската музика с джаза. Заинтригува ги. Давам им аз ноти на една българска народна песен с кривите (б. а. – неравноделни) ритми. Ритъмът крив, та крив – 33/16. Гледат те нотите, започват да броят и не могат да го докарат. И ми казват: ама, това е много различно, не можем. Знаете, французите са с малко „вирнати носове“, с високо самочувствие, особено като разбраха, че идвам от Източна Европа. След кривите ритми обаче започнаха да ме гледат съвсем по друг начин.

През 50 – 60-те години на миналия век, по време на комунистическия режим, схващането е, че това е „упадъчна музика“ от Запада. Как се правеше джаз преди 1989 г. у нас?

- Трудно беше, но не и невъзможно. Имаше джаз фестивали – например в Русе, в Бургас, в Созопол. Обикаляхме с колегите музиканти България, и то тези места, където народната музика е много силна. Винаги имаше риск дали ще се хареса това, което правим. Залагахме на едно търсене, което може да свърже двата различни вида музика. Всъщност като се замислим, народната музика какво е? Ами, там също има импровизация непрекъснато, както в джаза.

Успяхте ли да простите за т. нар. възродителен процес, когато от Йълдъз Ибрахимова изведнъж станахте Сузана Ерова?

- Това не може да се забрави, но аз се старая да загърбвам всичко негативно и да гледам винаги напред с позитивизъм! С много приятели в България сме коментирали впоследствие тази тема. Наистина беше абсурдно това, което Тодор Живков направи, но мисля, че зад него тогава имаше и други сили.

Преподавате и на студенти в Анкара. Какво е първото и най-важното, на което се стараете да ги научите?

- Първото е да интонират точно. За тях също са много интересни кривите ритми от българската народна музика – седем осми, девет осми, единайсет осми, тринайсет осми и т.н. Има ги и в турската музика, макар че не са толкова много, но все пак ги има. 

Основите на музикалното образование се полагат в най-ранна възраст. Аз съм започнала да свиря на пиано още на 6-годишна възраст. Имах наистина много добри преподаватели и в Детската музикална школа, и в Музикалното училище после. Това ми даде основата нататък вече да се развивам.

В Консерваторията учих оперно пеене, но това на мен не ми стигаше, имах нужда да импровизирам. Импровизацията дава страхотна свобода, ти си това, което правиш и то не се повтаря. И ти си всъщност, да не казвам композиторът, защото е голяма дума, но дава свобода, което е много важно и много интересно.

Тогава ли дойде завоят към джаза?

- Реално да, но и не съвсем. Баща ми обичаше и много слушаше джаз. Още съвсем малка бях, когато нададох ухо натам. От майка ми пък съм наследила музикалния слух, в Силистра тя е пяла в детски, а после в младежки хор. Оттам е влязла в музиката. Тя също ми повлия – в това да чуя многогласната музика. И вкъщи много пееше, имаше много хубав глас, въобще не детонираше, много точно пееше.

Джазът за мен е начин на мислене, начин да се чувстваш свободен човек.

Съвсем наскоро, на 8 април, имахте рожден ден. Бихте ли споделила какво си пожелахте?

- Първото и най-важното е здравето, разбира се – за мен и за най-близките ми хора! А на всички пожелавам да имаме за цел това, което не сме пробвали, да направим нещо, за което сме мечтали. Да носим една позитивна емоция, която ни кара да не гледаме назад, а напред. Това е много важно! 

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Изложба с графични творби на Едгар Дега отбелязва 151 години от първата изложба на импресионисти в Париж
В Художествената галерия в Силистра бе открита изложба с 45 оригинални графични творби на Едгар Дега. Всички те са илюстрации към сатиричната книга „Семейство Кардинал” ...
„Животът пред теб“ е пример как изкуството може да обединява, казва Катя Петрова по повод премиерата на спектакъла в „Театър 199“
„Животът пред теб“ е пример как изкуството може да обединява хората и как различните могат да общуват помежду си, да живеят в разбирателство и да си помагат. Това казва ...
"Minecraft: Филмът" удвои зрителите си у нас за 10 дни
Създаденият по популярната видеоигра "Minecraft: Филмът" се радва на голям интерес и успя да удвои зрителите си в България, сочат обобщените данни от киносалоните. Кубичната Вселен ...
Бисер Лазаров представя живопис в изложбата "Следобедът на един фавн" в галерия "Нюанс"
Столичната галерия "Нюанс" представя изложбата "Следобедът на един фавн" на художника Бисер Лазаров, съобщиха от галерията. Вернисажът е днес, 15 април, изложбата може да бъде разг ...
Фестивалът "Коачела" в САЩ привлича звезди на кей-попа
Две певици и рапърки от кей-поп групата "Блекпинк" - Лиса и Джени, се представиха за първи път като самостоятелни изпълнителки на фестивала за музика и изкуства "Коачела" в Индио, ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Всички артефакти от българската изложба в САЩ вече са в родните музеи, съобщи заместник-министър Тодор Чобанов
Всички артефакти от изложбата ни в САЩ вече са в родните музеи по съответните витрини и посрещат публика. Това съобщи във фейсбук профила си заместник-министърът на културата Тодор ...
Най-голямата ретроспективна изложба на фотографа Робер Доано ще бъде показана в Париж
Повече от 350 фотографии на френския фотограф Робер Доано (1912-1994 г.) ще бъдат изложени от четвъртък в музея „Майол“ (Musée Maillol) в Париж, предаде АФП. Тов ...
Радвам се, че имаме възможност отново да насочим внимание към изкуството на Стефан Гацев, каза кураторът Сузана Николова
„Радвам се, че имаме възможност отново да насочим внимание към изкуството на Стефан Гацев“, каза Сузана Николова при откриването на изложбата „Аз, художникът&ldqu ...
Над 150 творби на 87 автори са включени в тазгодишния "Пролетен салон на великотърновските художници"
Над 150 творби на 87 автори са включени в тазгодишния "Пролетен салон на великотърновските художници". Експозицията беше открита в Изложбени зали „Рафаел Михайлов“ в ст ...
В Белене срещнах много съдби, които промениха живота ми, каза Владимир Карамазов за изложбата „На тяхно място“
В затвора в Белене срещнах много съдби, много истории, които ме развълнуваха и, смея да кажа, че промениха живота ми и начина ми на мислене. Това каза Владимир Карамазов на открива ...
Тикер в 05:00 ч.
Всички артефакти от изложбата ни в САЩ вече са в родните музеи по съответните ви ...
Начало Под прожектора
1203
Под прожектора

Йълдъз Ибрахимова: Джазът е начин на мислене, начин да се чувстваш свободен човек

Според нея през последните години джазът у нас по-скоро заимства, отколкото да търпи собствено развитие. Откъде е дошла любовта към музиката; защо избира джаза пред оперното пеене; простила ли е за т.нар. Името означава „звезда“.

| 15 Април 2025, 08:41 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Йълдъз Ибрахимова: Джазът е начин на мислене, начин да се чувстваш свободен човек
Йълдъз Ибрахимова: Джазът е начин на мислене, начин да се чувстваш свободен човек
Снимка © БТА

Джазът за мен е начин на мислене, начин да се чувстваш свободен човек, казва певицата Йълдъз Ибрахимова, чийто глас е с уникалния диапазон от четири октави.

Според нея през последните години джазът у нас по-скоро заимства, отколкото да търпи собствено развитие.

Откъде е дошла любовта към музиката; защо избира джаза пред оперното пеене; простила ли е за т.нар. възродителен процес в България, когато заради турския произход името е сменено на Сузана Ерова? Това разказа джаз примата Йълдъз Ибрахимова в интервю специално в Ямбол, където изнесе концерт по време на 39-ите Музикални празници „Златната Диана“.

Името означава „звезда“. Родена е на 8 април 1952 г. в Силистра, но не е живяла там. Завършва Музикалното училище и Музикалната академия в София. Дебютира на сцената през 1975 г. с джаз квартета на Марио Станчев в популярния по онова време столичен клуб „Операта“. Има издадени повече от 18 албума. Участвала е в турнета в над 30 страни в Европа, Северна Америка, Азия и Африка. Преподава джазово пеене и импровизация в Катедрата по музика и изящни изкуства на Близкоизточния технически университет (METU), както и в Музикалния факултет на Baskent University в Анкара, Турция. От началото на 90-те години живее в Турция, но често се връща в България.

Интервю: След толкова години на родната и международната сцена, как мислите – промени ли се джазът у нас?

- Джазът у нас през последните години имитира повече американските музиканти. Според мен трябва да се прави нещо различно, което да предизвика хората да чуят джаза. Защо да не използваме джаза въз основа на националната музика? Не само в България, а и в Балканските страни, където има много прекрасни джаз музиканти. Нека да се вземе нещичко от американския джаз – това да се импровизира, но народната музика да е основата. Аз съм правила с мои колеги подобен род музика – етно джаз. Това в чужбина много се харесва, много им е интересно. А тук сякаш все сме малко чуждопоклонници.

Навремето много работех с Антоан Ерве във Франция. Поканиха ме на един джаз фестивал там. Предложих на колегите французи да направим програма, в която да съчетаем в едно балканската музика с джаза. Заинтригува ги. Давам им аз ноти на една българска народна песен с кривите (б. а. – неравноделни) ритми. Ритъмът крив, та крив – 33/16. Гледат те нотите, започват да броят и не могат да го докарат. И ми казват: ама, това е много различно, не можем. Знаете, французите са с малко „вирнати носове“, с високо самочувствие, особено като разбраха, че идвам от Източна Европа. След кривите ритми обаче започнаха да ме гледат съвсем по друг начин.

През 50 – 60-те години на миналия век, по време на комунистическия режим, схващането е, че това е „упадъчна музика“ от Запада. Как се правеше джаз преди 1989 г. у нас?

- Трудно беше, но не и невъзможно. Имаше джаз фестивали – например в Русе, в Бургас, в Созопол. Обикаляхме с колегите музиканти България, и то тези места, където народната музика е много силна. Винаги имаше риск дали ще се хареса това, което правим. Залагахме на едно търсене, което може да свърже двата различни вида музика. Всъщност като се замислим, народната музика какво е? Ами, там също има импровизация непрекъснато, както в джаза.

Успяхте ли да простите за т. нар. възродителен процес, когато от Йълдъз Ибрахимова изведнъж станахте Сузана Ерова?

- Това не може да се забрави, но аз се старая да загърбвам всичко негативно и да гледам винаги напред с позитивизъм! С много приятели в България сме коментирали впоследствие тази тема. Наистина беше абсурдно това, което Тодор Живков направи, но мисля, че зад него тогава имаше и други сили.

Преподавате и на студенти в Анкара. Какво е първото и най-важното, на което се стараете да ги научите?

- Първото е да интонират точно. За тях също са много интересни кривите ритми от българската народна музика – седем осми, девет осми, единайсет осми, тринайсет осми и т.н. Има ги и в турската музика, макар че не са толкова много, но все пак ги има. 

Основите на музикалното образование се полагат в най-ранна възраст. Аз съм започнала да свиря на пиано още на 6-годишна възраст. Имах наистина много добри преподаватели и в Детската музикална школа, и в Музикалното училище после. Това ми даде основата нататък вече да се развивам.

В Консерваторията учих оперно пеене, но това на мен не ми стигаше, имах нужда да импровизирам. Импровизацията дава страхотна свобода, ти си това, което правиш и то не се повтаря. И ти си всъщност, да не казвам композиторът, защото е голяма дума, но дава свобода, което е много важно и много интересно.

Тогава ли дойде завоят към джаза?

- Реално да, но и не съвсем. Баща ми обичаше и много слушаше джаз. Още съвсем малка бях, когато нададох ухо натам. От майка ми пък съм наследила музикалния слух, в Силистра тя е пяла в детски, а после в младежки хор. Оттам е влязла в музиката. Тя също ми повлия – в това да чуя многогласната музика. И вкъщи много пееше, имаше много хубав глас, въобще не детонираше, много точно пееше.

Джазът за мен е начин на мислене, начин да се чувстваш свободен човек.

Съвсем наскоро, на 8 април, имахте рожден ден. Бихте ли споделила какво си пожелахте?

- Първото и най-важното е здравето, разбира се – за мен и за най-близките ми хора! А на всички пожелавам да имаме за цел това, което не сме пробвали, да направим нещо, за което сме мечтали. Да носим една позитивна емоция, която ни кара да не гледаме назад, а напред. Това е много важно! 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Изложба с графични творби на Едгар Дега отбелязва 151 години от първата изложба на импресионисти в Париж
„Животът пред теб“ е пример как изкуството може да обединява, казва Катя Петрова по повод премиерата на спектакъла в „Театър 199“
"Minecraft: Филмът" удвои зрителите си у нас за 10 дни
Бисер Лазаров представя живопис в изложбата "Следобедът на един фавн" в галерия "Нюанс"
Фестивалът "Коачела" в САЩ привлича звезди на кей-попа
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Април
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Цветни аспекти
Всички артефакти от българската изложба в САЩ вече са в родните музеи, съобщи заместник-министър Тодор Чобанов
Цветни аспекти
Най-голямата ретроспективна изложба на фотографа Робер Доано ще бъде показана в Париж
Тонът на времето
Радвам се, че имаме възможност отново да насочим внимание към изкуството на Стефан Гацев, каза кураторът Сузана Николова
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.